Visitem experiències de desenvolupament rural cooperatiu al País Basc

Del 19 al 21 de març, el grup motor de la Xarxa d’Ateneus Cooperatius (XAC), format per persones que coordinen els 14 Ateneus Cooperatius del territori, va viatjar a Lizarra per conèixer diverses iniciatives de desenvolupament rural cooperatiu del País Basc.

La visita es va organitzar conjuntament amb Olatukoop, una xarxa de cooperatives, associacions i entitats comunitàries que treballen en l’economia transformadora als territoris bascos. Aquesta xarxa comparteix amb la XAC la tasca d’acompanyament a projectes cooperatius i d’economia solidària.

Un dels moments centrals de la visita va ser la trobada al Deierriko Ostatua, un equipament creat per oferir serveis i articular la vall de Yerri. Aquest projecte segueix el model de cooperatives populars (Herri Kooperatiba), impulsat per Olatukoop.

Aquest model públic-cooperatiu crea una estructura socioeconòmica de caràcter popular per promoure projectes i prestar serveis que un poble, barri, regió o territori necessita o que responen a un desig col·lectiu. Amb el suport dels ajuntaments de la zona, el projecte es dinamitza a través d’una cooperativa i actualment inclou: agrobotiga de productes locals, bar, sala polivalent, zona per a artistes i artesans i obrador vegetal.

Durant la trobada, les dues xarxes van abordar reptes clau com el relleu en els projectes i la intercooperació i van participar en una dinàmica de reflexió sobre el futur del treball i cap a quines feines volem avançar.

A més de la trobada al Deierriko Ostatua, la delegació de la XAC va visitar altres projectes destacats:

  • Baku-Barrikupel: projecte de disseny i artesania amb materials reciclats que acosta el disseny al món rural i contribueix a dinamitzar un poble de només 30 habitants.
  • Mancomunidad Andia: agrupació de cinc municipis que impulsen projectes per fixar i arrelar població i que ha transformat una antiga escola en un espai de cotreball i una sala polivalent per a formacions i xerrades. 

  • Zunbeltz Test Agrario: Espai TEST vinculat a la Mancomunidad Andia on projectes ramaders poden fer una temporada de prova en instal·lacions ja condicionades i provar l’activitat sense haver de fer una gran inversió inicial.

Aquesta visita ha permès conèixer experiències innovadores del País Basc en l’àmbit cooperatiu i de l’economia solidària. L’intercanvi amb Olatukoop i els diversos projectes ha estat una oportunitat per compartir estratègies, inspirar-se i reforçar la intercooperació entre xarxes.

Desplaça cap amunt